Czy olej kokosowy jest dobry dla zdrowia

Olej kokosowy zawiera kwasy, takie jak: mirystynowy, stearynowy, kaprylowy i laurynowy. Zabijają one bakterie i są odporne na rozwój wirusów. Poprawia on też funkcjonowanie tarczycy, wspomaga oczyszczanie jelit, a także może zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego. W marcu 2017 r.w czasopiśmie McGill University pojawiły się informacje na temat korzyści płynących ze stosowania oleju kokosowego w zmniejszaniu ryzyka choroby Alzheimera poprzez zwiększenie liczby ciał ketonowych w organizmie człowieka. Nawet Światowa Organizacja Zdrowia umieszcza Olej kokosowy, ten i wiele innych produktów wysokiej jakości w sklepie internetowym na liście zalecanych produktów do zapobiegania zawałom serca i udarom. Zawiera on także witaminy E, K, a także cholinę i fitosterole. Jak więc stosować ten cenny składnik? 

Olej kokosowy w codziennej diecie

W jednej łyżce oleju znajduje się około 14 gramów tłuszczów, z czego 12 to zdrowe tłuszcze nasycone. Olej kokosowy różni się od większości typowych olejów roślinnych wysoką zawartością kwasów tłuszczowych o średniej długości łańcuchu. Takie kwasy są łatwiejsze do trawienia przez nasz organizm, szybciej spalają się i mniej przekładają na odkładanie się tłuszczu.

W latach 1999-2003 specjaliści z kanadyjskiego Uniwersytetu McGill przeprowadzili szereg eksperymentów. Odkryli wówczas, że takie kwasy tłuszczowe zwiększają tempo metabolizmu oraz zmniejszają apetyt. Należy jednak pamiętać, że przy wszystkich korzystnych właściwościach zawartość kalorii w oleju wynosi prawie 850 kcal, dlatego mimo tego, że jest zdrowy, należy stosować go w umiarkowanej ilości. 

Olej kokosowy w kuchni

Dr D. Mercola z Centrum Badań nad orzechem kokosowym mówi, że olej kokosowy jest jednym z najzdrowszych wyborów. Rafinowany olej kokosowy nadaje się bez problemu do obróbki cieplnej, ale w wersji surowej, lepiej jest używać nierafinowanego. Olej kokosowy jest odporny na działanie wysokich temperatur. Temperatura dymu jest prawie dwukrotnie wyższa niż temperatura jego gaszenia. Można na nim bez obaw smażyć: w tym samym czasie część witamin jest niszczona, ale nie powoduje to powstawania żadnych czynników rakotwórczych.